Zadośćuczynienie w kosztach? Fiskus się nie zgadza
Skarbówka nie pozwala rozliczać w podatkowych kosztach zadośćuczynienia wypłacanego poszkodowanym klientom.
Ostatnie interpretacje w tej sprawie są negatywne dla przedsiębiorców. Fiskus twierdzi, że zadośćuczynienie jest wydatkiem niemającym wpływu na firmowy przychód. Powołuje się też na wyłączenia z kosztów.
Oto przykłady. Z pytaniem do skarbówki wystąpił zakład świadczący usługi medyczne. Zatrudniony u niego dyspozytor odmówił wysłania karetki do kobiety, u której wystąpiły nagłe objawy chorobowe. Jej dzieci skierowały sprawę do sądu, który przyznał im zadośćuczynienie za doznaną krzywdę (wraz z odsetkami oraz kosztami postępowania).
Czy można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Zakład twierdzi, że tak, gdyż jest to wydatek związany z działalnością gospodarczą. Jej przedmiotem jest świadczenie usług medycznych. Immanentną cechą tego typu działalności jest ryzyko związane z występowaniem błędów medycznych. Zakład odpowiada wobec pacjentów lub innych uprawnionych osób za wyrządzone szkody (na podstawie kodeksu cywilnego). Wypłacane kwoty to rezultat nieodłącznego w tej działalności ryzyka związanego ze świadczeniem usług zdrowotnych.
Fiskus miał jednak inne zdanie. Powołał się na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad wykonanych usług. „Nie ulega wątpliwości, że usługa medyczna świadczona przez wnioskodawcę, będąca przedmiotem wyroku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta